Koncepce
11 cest k dětskému srdci
Charakteristika školy
Vzdělávací program, podle kterého pracujeme, se nazývá ,,Lanškroun je město mého dětství aneb Dětská království lanškrounská“. Vypracovali jsme jej v souladu s RVP PV a obecně platnými právními předpisy. Vychází z analýzy konkrétních podmínek a možností školy, potřeb našich dětí a požadavků rodičů. Na vypracování se podílel celý učitelský sbor. Uplatňujeme individuální přístup k dítěti, jeho potřebám a vývojovým fázím. Snažíme se, aby děti získávaly zkušenosti prostřednictvím prožitkového učení, trávily hodně času venku na zahradě či jinde v přírodě. Aby měly dostatek času na neorganizovanou hru, ale zároveň pro ně vytváříme prostředí, kde jsou daná pravidla, řád a kde se děti mohou rozvíjet. Vedeme děti k naslouchání vlastnímu tělu a umět ho vnímat. Stejně jako se mění příroda během roku i dítě na sobě pozoruje změny, učí se je vnímat všemi smysly. Motivujeme děti k rozmanitým aktivitám, které podněcují dětskou kreativitu. Tvořivé uplatňování vlastních zkušeností, prožívání, hledání, experimentování a citové formování individuální osobnosti dítěte při objevování světa jsou zcela zásadními aspekty tohoto programu. Hlavním cílem takového přístupu je zajistit, aby do základní školy odcházely děti samostatné, zvídavé, schopné komunikovat s učitelkou, bez vad řeči a s širokou slovní zásobou, schopné spolupracovat, umět se vyrovnat s možným neúspěchem, dokázat pomoci druhému. Umocňujeme v dětech pocit sounáležitosti a pevných vztahů k rodnému městu i k lidem v něm žijícím, vedeme děti k zodpovědnosti, k pozitivnímu vztahu k přírodě a ke zdravému patriotismu a lásce k rodné řeči. Rozvíjíme jejich zdravé sebevědomí tak, aby uměly vyjádřit souhlas, ale také nesouhlas. Aby uměly samy řešit situace, do kterých se dostanou nebo si dokázaly říci o pomoc. Dokázat najít řešení i na nepříjemné situace, se kterými se dítě potká. Posilujeme děti ve zdokonalování se v návycích sebeobsluhy s postupným zapojováním do všech činností. Naší filozofií je Láska k dětem, snažíme se vyvářet dobré podmínky pro spokojené a radostné dítě.
Chceme do mateřské školy zvát zajímavé lidi, kteří mají co dětem předat, díky svému postoji k životu, profesi Např. lidé pracující se zvířaty, sokolníka s dravci, včelaře,cvičitele psů na canisterapii , muzikoterapii, zdravotníky a další profese, které budou pro děti zajímavé i netradiční.
Základní vize
Psychosociální podmínky
Cíle není možné naplnit bez sledování dlouhodobého záměru naší vzdělávací a tvůrčí činnosti. Naším je , aby již při vstupu do budovy, rodič, dítě cítilo přátelské a respektující prostředí, což znamená mimo jiné podporovat vybudovanou vnitřní kulturu, stojící na sdílených etických hodnotách. Stěžejním tématem je uplatnění dosavadních dlouholetých zkušeností a podpora autenticity naší mateřské školy, která by měla zůstat mateřskou školou rodinného typu. Jednou z největších priorit je v tomto ohledu právě přátelské prostředí všech našich zaměstnanců, které vnáší do naší mateřské školy atmosféru pohody, radosti i lásky k dětem .a zajišťuje mnohostranné a přiměřené podněty k rozvoji osobnosti. Soustavná práce našich pedagogů vede k podpoření tělesného rozvoje, osobní spokojenosti, pohody a zdraví dětí. Takový přístup napomáhá dětem chápat okolní svět, vede je k samostatnosti, k pocitu bezpečí, k možnosti se vyjádřit a obhájit svůj názor, vede dětí k tomu, aby své problémy dokázaly pojmenovat a také řešit samy. Aby chápaly, že nemusí být každý „kamarád“ ,ale důležité je chovat se k němu ohleduplně a slušně.
Nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat. Víme, že každé dítě potřebuje jiný čas na přijmutí „nového“. Přejeme si, aby prostředí naší mateřské školy přijaly nové děti jako prostředí bezpečí
Co bychom byli rádi, aby zde děti v mateřské škole našly
- LASKAVÉ PROSTŘEDÍ, KDE NÁM JE SPOLU HEZKY
Skvělý kolektiv pedagogických i provozních zaměstnanců, kdy jejich posláním je „Láska k dětem“ - NALEZENÁ PŘÁTELSTVÍ, KDE RESPEKTUJEME JEDEN DRUHÉHO
Naše prostory umožňují přecházení mezi třídami s možností být s kamarádem z jiného království. - SPOLUPRÁCE, SPOLEČNĚ JE TO VŽDY O KOUSEK LEHČÍ
Kooperativní činnosti, kde se naučíme respektovat druhého a pomáhat si a dokážeme se dohodnout, najít řešení „úkolu“ i problému. - NASLOUCHÁNÍ, UMÍM JÁ A UMÍŠ TY
Snažíme se děti vést k tomu, aby dokázaly sdílet radosti i trápení. Aby dokázaly dát prostor druhému, aby sdělil ,co potřebuje a my byli posluchačem. Vyčkaly, pokud potřebuje něco říct a neskákaly do řeči. - POMOC, DÁVAT I BRÁT
Vedeme děti, aby se „pomáhat a umět si nechat pomoci“ stalo přirozeností.
Nabízíme projekty k rozvoji mezilidských vztahů. Ty považujeme za velmi zdařilé. Důkazem je, že se k nám při projektu Knoflíkový trh vrací i bývalí „žáčci“, rodiče, aby znovu zažívali celou atmosféru - POZNÁNÍ, ŽE CHYBA NENÍ CHYBA, ALE NOVÁ ZKUŠENOST
Během všech činností v MŠ.
Rozvíjení polytechnického vzdělávání (seznamování s robotikou apod.)
Rozvoj předmatematické gramotnosti, využívání prvků Hejného matematiky pro předškolní vzdělávání.
Využívání metod kritického myšlení. - SMÍCH, KTERÝ ROZESMĚJE VŠE KOLEM
Užíváme si, když se můžeme smát a radovat se společně. Umět rozpoznat co je smích a co posmívání. - NÁRUČ, KTERÁ ZAHŘEJE
Každé dítě potřebuje je jiné a potřebuje jiný čas na adaptaci i vývoj. Dopřejeme jim čas, který potřebují. Jsme tu pro ně. - PROŽITKY, NA KTERÉ SE S RADOSTÍ VZPOMÍNÁ
Možnost růst . Mít možnost získávat učení z prožitků. Učit se v souvislostech. Vést děti k schopnosti kriticky myslet. Umět naslouchat, řešit své problémy, dokázat říct, když se nám něco nelíbí. Zařazujeme prvky Montessori pedagogiky, Waldorfského školství, programu Začít spolu, Respektovat a být respektován i klasického školství. Využíváme různé metody pro mateřské školy. Z každého „učení“ se snažíme vzít si to nejlepší, co nás zaujme a je inspirující pro naší práci..
Dětem pomáhají při vzpomínkách knížky, které tvoříme: „Cesta mateřskou školou“, kde je provázíme lety, kdy navštěvovaly naší mateřskou školu. - POKUSY A TVOŘENÍ, KDE OŽIJE I ODHOZENÉ
Děti mohou zkoumat a bádat při pokusech z oblasti chemie i fyziky. Pravidelně dětem umožňujeme pohybové aktivity, nejen hry, ale i protahovací a zdravotní cvičení. Vedeme děti k ochraně přírody, jak může každý z nás přispět, třídíme odpad.
Podpora kreativity skrze skutečné tvoření (např. využití keramické pece) ,ale dopřát dětem i růst pomocí technologického vybavení - SVOBODNOU HRU, KDE NEJDE O VÍTĚZSTVÍ
Umožňujeme dětem, aby poznaly, jak důležitá je hra s otevřenými hračkami, kde se rozvíjí fantazie a představivost, získají prostor pro hraní, objevují, učí se vystačit si i samo. Hra se stává kouzelnou, bohatou, hlubokou a přináší uspokojení. Je svobodná. - KRÁSNOU ZAHRADU RODINNÉHO TYPU
Společné chvíle na velké krásné zahradě s vzrostlými stromy, které dávají na zahradě stín i různá zákoutí. Můžeme zde objevovat, zkoumat, hrát si i sportovat a být spolu
Kam ještě směřovat
- Žádoucí inovaci je zvýšení informovanosti a systematická prezentace mateřské školy směrem k veřejnosti tak, aby například i potenciální partneři a jiné vzdělávací instituce měli konkrétní představu, jakou formou v naší mateřské škole vzdělávání probíhá. Takovou prezentaci je třeba připravit v širokém rozsahu, aby nebyly zprostředkovány pouze obecné poznatky o škole a informace z webových stránek. Velký přesah budou v tomto ohledu mít například osobní setkání s osobami a institucemi, kterým budou představeny podrobněji formy naší práce. Takový přístup usnadní další kooperaci a pomůže také k sledování a ověřování oborových trendů. V neposlední řadě umožní vytvořit důležitou informační a komunikační platformou v této oblasti ve městě i regionu.
- Podporovat dobrovolné iniciativy rodičů/prarodičů a posílit otevřenost mateřské školy vůči nim
Nabídka workshopů pro rodiče nazvané :“Pod pokličkou“, kde mohou poznat na vlastní kůži, co je obsahem vzdělávání v mateřské škole. Nabídka ze strany rodičů na zážitkové výlety, zapojení se dle zájmu. Být partnerem naší mateřské školy a nás, nikoliv jen zákonným zástupcem dítěte, který přivádí a odvádí své dítě.
Zahrada
Nadále patří mezi prioritu budoucího rozvoje mateřské školy realizace zahrady.
Zahrady rodinného typu, kde by děti získávaly informace díky prožitkovému učení, nikoliv zprostředkovaně. Vzdělávání by mohlo být více přeneseno do „zahrady“. Chtěli bychom zde vybudovat výukový altán, „hrací část“ s velkým dominantní pískovištěm pro všechny království, cestičky propojené s hřištěm s možností užití odrážedel. Dále by zde byla pracovní část, kde by se děti zapojily do výsadky ovocných stromů , zeleniny a bylinek a následně o vše společně pečovaly. Plody bychom využívaly ke spotřebě v školní kuchyni. Na obnovu zahrady čekáme již mnoho let. Ustoupili jsme již z původní vypracované studie. Nyní čekáme, zda bude vytvořen projekt dle našich záměrů a požadavků a tento projekt uskutečněn nejen na papíře.
Velkou hodnotu zahradě naší mateřské školy přináší umístění školy v zahradě, která dodnes zahrnuje celou řadů cenných vzrostlých krásných stromů. Tuto hodnotu chceme zahradě zachovat.
Konkretizace jednotlivých oblastí rozvoje
Materiálně technické podmínky
Zřizovatelem Mateřské škola Lanškroun, Žižkova 365, okres Ústí nad Orlicí je Město Lanškroun. Dle zřizovací listiny je příspěvkovou organizací a její hlavní činností je:
- Mateřská škola, která poskytuje předškolní vzdělávání dětem dle zákona č.561/2004., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
- Zařízení školního stravování (školní jídelna)
Naším záměrem je, aby se budova mateřské školy nadále zvelebovala. Postupně chceme uspořádat třídy tak, aby byly vytvořeny koutky pro děti- tvoření, malování, relaxační, poznávací atd. s určitými pravidly. Zavádíme „putování hraček“ z důvodu přemíra her a stavebnic na třídách. Některé hry budou uloženy v půdních prostorech a budou se během roku vyměňovat. Věříme, že se takto zkvalitní hra. Děti nebudou přesyceny plnými skříněmi hraček. Chtěli bychom docílit toho, aby si děti uměly hrát s otevřenými hračkami. Aby hra byla svobodná, která by rozvíjela fantazii a představivost. Aby se stala hrou, která přináší uspokojení, kouzlo, nadšení, je bohatá a hlavně svobodná, kdy se dítě umí zabavit i samo.
Dle finančních možností bychom i nadále chtěli obnovovat, zlepšovat a modernizovat prostředí mateřské školy. Postupné zakoupení nový stolků do tříd., židle, aby každé dítě mělo své místo pro společnou práci. Doplnit jednu třídu (zadní) o úložné skříně pro pomůcky pro učitelky i pro hračky dětí. Interiér budeme nadále výtvarně sjednocovat, stejně tak exteriér. Didaktické pomůcky doplňujeme průběžně. Snažíme se o lepší zařazení interaktivní tabule do vzdělávání. Dojde k proškolení učitelek na práci s interaktivní tabulí v programu smart. Na třídách bychom chtěli doplnit knihovničky kvalitními dětskými knížkami s volným přístupem dětí- koutky. Stejně tak doplňovat učitelskou knihovnu. Více se zaměřujeme na doplňování a rozšiřování již osvědčených stavebnic. Nezapomínáme ani na vybavení na zahradu- hračky, sportovní náčiní. Vše bude realizováno dle priorit školy. Velkým přínosem je spolupráce se společenstvím firem Lanškrounska, které nám darovalo stavebnice na podporu polytechniky u dětí. Využíváme i sponzorských darů od rodičů.
Finanční podmínky
Mateřská škola získává finanční prostředky ze státního rozpočtu. (škola je zapsána v rejstříku škol a školských zařízení), dále pak získává finance od zřizovatele. Naší snahou bude získávat i další zdroje financování školy, jako jsou grantové programy MŠMT, projekty , sponzorské dary apod.
Oblast personální
V současnosti má škola 14 zaměstnanců, z toho 9 učitelů, 1 asistent pedagoga , zde se počet mění dle potřeb školy a 4 provozní zaměstnanci.
Učitelský sbor je plně kvalifikovaný, schopen navzájem se podpořit, tvořit a plánovat společně, spolupracovat, vzájemně si pomoci a inspirovat se. Náš kolektiv řadíme na přední místo silných stránek naší mateřské školy.
Koncepční záměry v oblasti personální
- Plánovat pravidelné dialogy (zaměstnanec- ředitelka) s využitím sebehodnocení, co nabízím, co mi vyhovuje, co ne, v čem jsem x nejsem spokojená a a co z toho vyplývá pro školu a pro kolektiv
Využití i dotazníků k zamyšlení. - Vyhodnocovat činnosti i vlastní práci, hledat zpětné vazby, navzájem se motivovat a předcházet syndromu vyhoření (nepřetěžovat učitelky, soustředit se na kvalitní výchovnou práci, kde základem je komunikace, výchova k morálním hodnotám, potom teprve vědomosti.)
Aktivity proti vyhoření- čerpání z FKSP- masáže, společné muzikoterapie, Teambuilding v Libchavách- regenerace týmu apod. Budování kvalitních mezilidských vztahů na pracovišti, jako jedna ze stěžejních priorit. Osvědčená setkání každé první pondělí v měsíci. Dále tradiční vánoční „dárkování“, kdy se setkáváme i s bývalými zaměstnanci školy. Jarní nebo podzimní odpoledne s kvízy . - DVPP – další vzdělávání zaměstnanců – i nadále nabízet všem zaměstnancům dostatek příležitostí k dalšímu vzdělávání, zaměřit se na oblasti, ve kterých „si nevěřím“ nebo cítím, že potřebuji tuto oblast rozvíjet.
Využívat nabídky od MAS, která nabízí různá vzdělávání, stejně tak přes metodický kabinet SYPO. Poznatky předávat na setkáních kolegyním.
Pokračovat ve vzájemných náhledech učitelek. Scházet se, hovořit s jednotlivými učitelkami o tom, co se jim daří, jakým směrem by mohly mateřskou školu posunout.
Nabízet náhledy druhým, využívat zpětné vazby- co mne zaujalo, v čem byl konkrétní náhled jedinečný apod. Nejde o to najít kritiku, ale vzájemně se obohatit. - Umožnit samostudium dle možností školy.
- Nadále spolupracovat se ZŠ, abychom věděli, zda děti, které opouští naší mateřskou školu, jsou dobře připraveny na vstup do ZŠ (zápis do 1.tříd, návštěva 1.tříd v průběhu školního roku, konzultace s učiteli ZŠ, které mají první třídy).
- Pokračovat v realizaci Šablon- využívání možnosti přítomného školního asistenta, což je velký přínos pro děti i pedagogy.
- Podporovat profesionalitu při komunikaci s rodiči, umožnit pedagogům účastnit se na vzdělávání k tomuto tématu.
Podpora další spolupráce s MŠ
Nadále pokračovat ve spolupráci mezi mateřskou školou a institucemi PPP Ústí nad Orlicí, SPC Kamínek Ústí nad Orlicí, dále s RC Dětský svět Lanškroun, kde získáváme zpětné vazby na práci učitele mateřské školy z řad osob, které nepracují ve stejném oboru. Za což jsme rády. Spolupráce se základními školami- ZŠ Dobrovského (využití polytechnického centra), ZŠ A. Jiráska- využití dopravního hřiště v dopravním projektu
Co zachovat , na co navázat a co vnést nového do výchovně vzdělávací práce naší MŠ
V mateřské škole máme již tradiční a velmi pěkné projekty k rozvíjení mezigeneračních vztahů, které chceme zachovat. Změna zde ale nastane. Při vyhodnocení projektů se pedagogický sbor dohodl, že projekty nebudou realizovány každý rok. Důvodem je, aby nedocházelo k přesycen rodin akcemi, přetížení pedagogů i ostatních zaměstnanců. Každoročně se uskutečnění pouze celoroční projekt Knoflíkový trh, kterého součástí je i loučení s předškoláčky a setkávání se s rodinami, dětmi, které již nenavštěvují naší mateřskou školu, ale stále se k nám vrací. Což nás velmi těší.
Další projekty, jako jsou: „Táto, dědo, uvidíme, co si spolu postavíme“- pro rozvoj vztahů dítě a mužské vzory s rozvíjením polytechnického vzdělávání, projekt „Babídědování“, kde jde o propojení dětí a prarodičů u nás ve školce, projekt: „Pojďme si hrát“, pro všechny rodinné příslušníky a nově projekt „Kavárna pro maminky“, pro děti a jejich maminky.
Půdní prostory prozatím využíváme k ukládání materiálů, pomůcek. Bohužel nelze z bezpečnostních důvodů využít tyto prostory např. na ložnice, herny, což bylo naší vizí.
Je mnoho vizí a představ…
Je mnoho vizí a představ, které lze určitě zrealizovat, ovšem jedině s fungujícím kolektivem, dobrou spoluprací s rodiči , popřípadě se zřizovatelem. Uvědomujeme si ale, že nejdůležitější je, jak se dítě u nás a s námi cítí. Jaké vazby zde vytváří, co si odtud odnese. Moc bychom si přály, aby při vzpomínce na mateřskou školu naskočily dětem i v dospělosti milé vzpomínky a ne opačné.